3.-4.9.2013 - Kokkola
1. Lähipäivät - 3.-4.9.2013 Best Western Hotel Kokkola
Päivien palautekyselyyn pääset tästä linkistä ->
Kiitos vastauksistasi!
On erilaisia tapoja olla vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Vuorovaikutus on puhumista ja kuuntelemista sekä tiedon siirtämistä. Mutta eroavaisuuksia syntyy myös henkilötasolla eli eri ihmiset esimerkiksi kuuntelevat eri tavalla. Kahden ihmisen välinen vuorovaikutus on haastavinta lajia. Siinä on pistettävä itsensä eri tavalla peliin.
On olemassa erilaisia vuorovaikutusrooleja ja –identiteettejä. Omaa vuorovaikutusidentiteettiä voidaan tukea ja viestiä ulospäin esimerkiksi pukeutumisella. Itseään voi myös brändätä ja omasta brändistä voidaan viestiä ja sitä voidaan markkinoida. Muistakaa, että olette käveleviä käyntikortteja edustamallenne yritykselle. Halutaanko viestiä statusta vai jotain muuta?
Mitä tämä kuva teidän mielestä viestii ja minkälainen tilanne on kyseessä? Kumpi kuvan perusteella on hallitseva ja dominoiva henkilö tilanteessa? Kertoisiko esimerkiksi tuo Obaman käi Halosen harteilla, että hänellä on enemmän valtaa? Mitä luulette, että mitä mieltä Putin olisi tästä kuvasta? Tämä kaikki kannattaa huomioida esimerkiksi tänä päivänä sosiaalisessa mediassa kun kuvia ladataan esimerkiksi omalle facebook-sivulle.
Näissä kuvissa on havaittavissa myöskin maiden välisiä kulttuurieroja.
Mitä teille tulee mieleen tästä henkilöstä? Onko hän uskottava? – Uskon, että hän itse ainakin uskoo kaikkeen, mitä hän puhuu. Viestinnällisesti hyvin vahva ja uskottava.
Ilmeet, eleet ja liikkeet ovat myös yksi vahvan viestijän
tapa osoittaa ympäristölle omaa identiteettiä tai tiettyyn yhteisöön
kuulumista.
Me kasvatamme lapsia eri tavalla kuin esimerkiksi Etelä-Euroopassa. Meillä lapset kasvatetaan olemaan esimerkiksi ravintolassa mahdollisimman näkymättömiä ja hiljaan. Eihän tällöin lapsi voi oppia minkäännäköisiä vuorovaikutustaitoja, jos hän ei saa kommunikoida.
Eroja voidaan huomata myös jo pelkästään Suomen sisällä alueellisesti, esimerkiksi murteet ja muut kulttuuriset käyttäytymis- ja viestintäerot.
Asiakkuudet yrityksen menestyksen perustana - .pdf-materiaali
Asiakkuudet ja verkostot -.pdf-materiaali
2. Asiantuntijoina Hanna Hutka-Ojanen ja Laura Leskinen
3. Oppimistehtävät
4. Palaute, oman oppimisen reflektointi ja arviointi
Palautekyselyyn ->
Voisiko tänne saada myös 2. päivän materiaalit liittyen asiakkuuksiin.
VastaaPoistaterkuin Mari