Jos kunnianhimoiseksi tavoitteeksi yrityksessä asetetaan kaupankäynnin perusasioiden täyttäminen, ei päästä korkealle. Miltä tuntuisi olla töissä talossa, jossa asiakkaan perusodotuksissa pärjäämistä pidetään huippusuorituksena? Houkutteleeko se ammattilaisia liittymään joukkoon? Miltä näytää talon tulevaisuus?
Tässä kohtaa pelko hiipii puseroon. Voimmeko luvata, toteutuuko se aina, entä jos asiakas tyrii sen itse, emmehän me voi ottaa vastuuta, ei mennä lupailemaan sellaista mitä ei voida kaikissa olosuhteissa lunastaa, ajattele nyt vaikka Tahvanaista. Terve pelko. Lupaa se mitä voit pitää – edelleen käyttökelpoinen totuus, mutta sen taakse ei voi jäädä värjöttelemään ambition ja näkemyksen puutteessa.
Kehotan nostamaan asiakaslupauksen tavoitetason kipurajoille, muuten vajotaan harmaan keskikastin hintakisaan, joka lupaa ainoastaan ankeita aikoja.
Meripohjolassa matkailun matkalla on syytä asettaa rohkeasti tavoitteet korkealle. Meitä on melkoinen mahdollistajien joukko niitä toteuttamassa.
Jari Kostamo on Markkinointi-insituutin toimitusjohtaja. Hän on tunnettu johtamisen ja markkinointiviestinnän ammattilainen ja yritysten näkyvän muutoksen ja menestyksen rakentaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti