Puolentoista vuoden Matkalle Meripohjolassa lähti suoraan Kalajoelta 100-vuotisjuhlista joukko kirjoittamaan matkailun uutta kertomusta. Se on kertomus vetovoimasta, joka näkyy kauas. Se on kertomus luottamuksesta ja luovuudesta. Se on kertomus menestyksekkäästä yhdessä rakentamisesta. Se saa matkailijat tulemaan, viihtymään ja viipymään.

torstai 27. syyskuuta 2012

Tavanomainen ei riitä menestykseen - tavoitteet kipurajoille

Jos kunnianhimoiseksi tavoitteeksi yrityksessä asetetaan kaupankäynnin perusasioiden täyttäminen, ei päästä korkealle. Miltä tuntuisi olla töissä talossa, jossa asiakkaan perusodotuksissa pärjäämistä pidetään huippusuorituksena? Houkutteleeko se ammattilaisia liittymään joukkoon? Miltä näytää talon tulevaisuus?

Tässä kohtaa pelko hiipii puseroon. Voimmeko luvata, toteutuuko se aina, entä jos asiakas tyrii sen itse, emmehän me voi ottaa vastuuta, ei mennä lupailemaan sellaista mitä ei voida kaikissa olosuhteissa lunastaa, ajattele nyt vaikka Tahvanaista. Terve pelko. Lupaa se mitä voit pitää – edelleen käyttökelpoinen totuus, mutta sen taakse ei voi jäädä värjöttelemään ambition ja näkemyksen puutteessa. 

Kehotan nostamaan asiakaslupauksen tavoitetason kipurajoille, muuten vajotaan harmaan keskikastin hintakisaan, joka lupaa ainoastaan ankeita aikoja.

Meripohjolassa matkailun matkalla on syytä asettaa rohkeasti tavoitteet korkealle. Meitä on melkoinen mahdollistajien joukko niitä toteuttamassa.

Jari Kostamo on Markkinointi-insituutin toimitusjohtajaHän on tunnettu johtamisen ja markkinointiviestinnän ammattilainen ja yritysten näkyvän muutoksen ja menestyksen rakentaja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti